In acest articol vom raspunde mai multor intrebari pe care si le pun detinatorii de PFA-uri.
Inchidere PFA 2019
Nenumărate dezbateri se iscă în privința temeiurilor și a modalităților de lichidare a unui PFA, asfel, am ales drept punct de referință pentru a le dezvola, cele trei situații în care se poate afla oricare dintre profesioniștii ce aleg ca și formă de organizare această entitate.
Prin urmare, conform Art. 21. (1) PFA își încetează activitatea și este radiată din registrul comerțului în următoarele cazuri: prin decesul titularului PFA; prin voința titularului PFA; la cererea persoanei prejudiciate ca efect al unei înmatriculări.
Decesul titularului atrage automat și radierea din registrul comerțului a PFA-ului, fiind un eveniment ce nu depinde de voința acestuia, următoarele două cazuri aduc în discuție voința titularului și a terților interesați.
Astfel, punctual final al Art. 21.(1) face vorbire despre radierea PFA-ului la cererea persoanei care suferă un prejudiciu, temeiul este dezvoltat pe larg în Art.25 (1), din Legea nr.26/1990, orice persoană fizică sau juridică prejudiciată ce efect al unei înmatriculări ori printr-o mențiune în registrul comerțului are dreptul să ceară radierea înregistrării păgubitoare, în tot sau numai cu privire la anumite elemente ale acesteia, în cazul în care prin hotărâri judecătorești definitive au fost desființate în tot sau în parte sau modificate actele care au stat la baza înregistrării cu privire la care se soliciă radierea, dacă prin hotărârea judecătorească nu a fost dispusă menționarea în registrul comerțului.
Inchidere PFA 2019
Sub aspectul procedurii prin care se solicit radierea, persoana ce a suferit un prejudiciu se conformează următoarelor etape: cererea se depune și se menționeză în registru comerțului la care s-a făcut înmatricularea comerciantului. În termen de 3 zile de la data depunerii oficiul registrului comerțului înaintează cererea tribunalului în a cărui rază teritorială se află sediul comerciantului, iar în cazul sucursalelor înființate în alt județ, tribunalului din acel județ.
Tribunalul se pronunță asupra cererii cu citarea oficiului registrului comerțului și a comerciantului.
Hotărârea judecătorească de soluționare a cererii poate fi atacată numai cu recurs, iar termenul de recurs curge de la pronunțare, pentru părțile prezente, și de la comunicare, pentru părțile lipsă.
Oficiul registrului comerțului va efectua radierea și va publica hotărârea judecătorească definitivă în Montorul Oficial al României, Partea aIV a, pe cheltuiala părții care a introdus cererea. În acest scop, instanța va comunica oficiului regisitrului comerțului hotărârea judecătorească, în copie legalizată, cu mențiunea rămânerii definitive.
Inchidere PFA 2019
Recursul în Interesul Legii pronunțat de către Înalta Curte de Casație și Justiție arată că:” Cererea de radiere a unei înmatriculări sau mențiuni din registrul comerțului este admisibilă numai în condițiile în care persoana fizică ori juridică, ce se consider prejudiciată ca efect al unei înmatriculări sau ca urmare a efectuării unei mențiuni în registrul comerțului, face dovada existenței anterioare a unei horărâri judecătorești definitive prin care au fost modificate, în tot sau în parte, ori au fost anulate actele ce au stat la baza înregistrării a cărei radiere se solicit, dacă prin acea hotărâre nu s-a dispus menționarea ei în regsitrul comerțului”.
Persoanele ce solicit radierea PFA vor fi nevoite să însoțească cererea de radiere, cu înscrisurile doveditoare certificate pentru conformitate cu originalul.Dosarul constituit se depune la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul unde își are sediul profesional, personal sau prin reprezentant convențional (avocat sau consilier juridic).
Un alt aspect pe care îl aduce în discuție O.U.G. nr. 44/2008, mai exact Art. 16.(1), spune că: ”PFA poate avea în obiectul de activitate cel mult 5 clase de activități prevăzute de codul CAEN”. Prin urmare aceasta este o normă imperativă a legii de la care nu pot exista derogări.
Această prevedere legală prezintă interes datorită nenumaratelor cazuri ce au fost întâlnite, începând din 18 martie 2019, persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) cu mai multe coduri de activități economice (CAEN) decât prevede legea (schimbată din 2017) au fost radiate din oficiu de catre Registrul Comerțului. Pentru entitățile vizate care nu au aflat de pericolul radierii înainte, ci ulterior, asta a însemnat blocarea temporară a activității.
Unica alternativă pe care au avut-o cei radiați a fost reînregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), mai exact constituirea unui nou P.F.A.
Inchidere PFA 2019
În 2017 a apărut o lege care a limitat numărul de clase de activități la cinci pentru PFA-uri și la zece pentru II-uri. Legea nr. 182/2016, cea care a venit cu aceste limite, nu a ajuns să afecteze direct aceste entități deja înregistrate la Registrul Comerțului cu mai multe CAEN-uri decât anul acesta, în martie, când cele care nu respectau limitele au fost radiate.
În ianuarie, Registrul Comerțului a anunțat că, din 18 martie, PFA-urile și II-urile care nu și-au modificat numărul de CAEN-uri vor fi radiate din oficiu. Mai mult, ONRC a publicat și listele pe județe cu cei care riscă radierea. Potrivit Legii nr. 182/2016, ONRC și-a îndeplinit îndatoririle: a anunțat cu 30 de zile înainte de împlinirea termenului listele cu cei care depășeau numărul de CAEN-uri prevăzut de lege și au radiat din oficiu, în 60 de zile de la împlinirea termenului, entitățile ce nu s-au conformat prevederilor legale.
PFA 2019 – Norma de venit
Norma de venit:
PFA datorează la bugetul de stat următoarele taxe:
-impozit pe venit(10%)- stabilit în sistem real (10% din venitul net calculate ca diferența între veniturile brute și cheltuielile deductibile) sau norma de venit (10% din noma de venit publicată pentru activitatea pentru care există autorizare);
-CAS (25%) – dacă persoana fizică autorizată obține pe parcursul unui an un venit net mai mare de 12 salarii minime brute pe economie ( plafon 2018- 22.800 lei; plafon 2019-24.960 lei);
-CASS (10%)- dacă persoana fizică autorizată obține pe parcursul unui an un venit net mai mare de 12 salarii minime brute pe economie ( plafon 2018- 22.800 lei, plafon 2019-24.960 lei)
PFA 2019 – Este necesară casă de marcat?
Ca programator, ce este mai avantajos, PFA normă pe venit, PFA sistem real sau microîntreprindere?
Care este diferența între un plătitor de TVA și un neplătitor de TVA?
Dacă ești PFA normă de venit și banii îți intra într-un cont bancar deschis pe PFA, pot să folosesc acel card zi de zi, având în vedere că dările la stat sunt fixe?
La cine putem apela pentru a primi informațiile precise și clare despre firme? Avantaje și dezavantaje?
Ce trebuie făcut până înființezi o firmă, ce faci după ce înființezi o firmă și care sunt pașii pentru a avea un echilibru și ce trebuie să avem în vedere?
Există o formă de PFA la care nu avem nevoie de casă de marcat?
Ce este mai avantajos între PFA și SRL ?Unde am de plătit mai puține taxe? Am nevoie de un venit constant? Dacă o lună nu am deloc profit, ce fac?
Pot închide firma fără costuri adiționale? De câte ori pot deschide și închide o firmă?
Prevederi legale PFA 1019
-
Capacitatea civilă a persoanei juridiceCapacitatea de folosință a persoanei juridice. Art. 205. Data dobândirii capacității defolosință. Persoanele juridice care sunt supuse înregistrării au capacitatea de a avea drepturiși obligații de la data înregistrării lor.Persoanele juridice înființate dobândesc drepturi și îșiasumă obligații.Art. 207. Desfășurarea activităților autorizate. În cazul activităților care trebuie autorizate deorganele competente, dreptul de a desfășura asemenea activiăți se naște numai dinmoementul obținerii autorizației respective, dacă prin lege nu se prevede altfel. Actele șioperațiunile săvârșite fără autorizațiile prevăzute de lege sunt lovite de nulitate absolută, iarpersoanele care le-au făcut răspund nelimitat pentru prejudicii.Capacitatea de exercițiu a persoanei juridice. Art. 209. Persoana juridică își exercitădrepturile și își îndeplinește obligațiile prin organele sale de administrare, de la dataconstituirii lor. Au calitatea de organe de administrare: persoanele fizice sau persoanelejuridice care, prin lege, actul de constituire sau statut, sunt desemnate să acționeze, înraporturile cu terții, individual sau colectiv, în numele și pe seama persoanei juridice.Art. 211. Incapacități și incompatibilități. Nu pot face parte din organele de administrare și decontrol ale persoanei juridice incapabilii, cei cu capacitate de exercițiu restrânsă, cei decăzuțidin dreptul de a exercita o funcție în cadrul acestor organe, precum și cei declarați prin legesau prin actul de constituire incompatibili să ocupe o astfel de funcție. Actele încheiate cuîncălcarea acestor prevederi sunt anulabile.Art. 212. Actele emise de organele persoanei juridice. Hotărârile și deciziile luate de organelede conducere și administrare în condițiile legii, actului de constituire sau statutului suntobligatorii chiar pentru cei care nu au luat parte la deliberare sau au votat împotrivă.Art. 213. Obligațiile membrilor organelor de administrare. Membrii organelor de aministrareale unei persoane juridice trebuie să acționeze în interesul acesteia, cu prudența și diligențaunui bun proprietar.Art. 218.Prticiparea lacircuitulcivil. Actelejuridice făcutedeorganele deadministrarealepersoanei juridice, în limitele puterilor ce le-au fost conferite, sunt actele persoanei juridiceînseși. În raporturile cu terții, persoana juridică este angajată prin actele organelor sale, chiardacă aceste acte depășesc puterea de reprezentare conferită prin actul de constituire saustatut, în afară de cazul în care ea dovedește că terții o cunoșteau la data încheierii actului.Art. 219. Răspunderea pentru fapte juridice. Faptele licite sau ilicite săvârșite deorganele persoanei juridice obligă însăși persoana juridică, însă numai dacă ele aulegătură cu atribuțiile sau cu scopul funcțiilor încredințate.Art. 220. Răspunderea membrilor organelor persoanei juridice. Acțiunea în răspundereîmpotriva administratorilor, cenzorilor, cenzorilor, directorilor și a altot persoane care auacționat în calitate de membri ai organelor persoanei juridice, pentru prejudiciile cauzatepersoanei juridice de către aceștia prin încălcarea îndatorililor stabilite în sarcina lor,aparține, în numele persoanei juridice, organului de conducere competent, care va decide cumajoritatea cerută de lege, iar în lipsă, cu majoritatea cerută de prevederile statuare.2
-
Hotărârea poate fi luată chiar dacă problema răspunderii, nu figurează pe ordinea de zi.Organul de conducere competent desemnează cu aceeași majoritate persoana însărcinată săexercite acțiunea în justiție.Dacă s-a hotărât introducerea acțiunii în răspundere împotriva administratorilor, mandatulacestora încetează de drept și organul de conducere competent va proceda la înlocuirea lor.În cazul în care acțiunea se introduce împotriva directorilor angajați în baza unui alt contractdecât a unui contract individual de muncă, aceștia sunt suspendați de drept din funcție până larămâmerea definitivă a hotărârii judecătorești.Identificarea peroanei juridiceArt. 225. Nționalitatea persoanei juridice. Sunt de naționalitate română toate persoanelejuridice al căror sediu, potrivit actului de constituire sau statutului este stabilit în România.Art. 226. Denumirea persoanei juridice. Persoana juridică poartă denumirea stabilită, încondițiile legii, prin actul de constituire sau prin statut. Odata cu înregistrarea persoaneijuridice se vor trece în registrul public denumirea ei și celelalte atribute de identificare.Art. 227. Sediul persoanei juridice. Sediul persoanei juridice se stabilește potrivit actului deconstituire sau statutului. În funcție de obiectul de activitate, persoana juridică poate aveamai multe sedii cu caracter secundar pentru sucursalele, reprezentanțele sale teritoriale șipunctele de lucru.Art. 228. Schimbarea denumirii și sediului. Persoana juridică poate să își schimbe denumireasau sediul, în condițiile prevăzute de lege.Art.230. Alte atribute de identificare. În funcție de specificul obiectului de activitate,persoana juridică mai poate avea și alte atribute de identificare, cum sunt numărul deînregistrare în registrul comerțului sau în alt registru public, codul unic de înregistrare și alteelemente de îdentificare.Art. 231. Mențiuni obligatorii. Toate documentele, indiferent de formă, care emană de lapersoana juridică trebuie să cuprindădenumirea și sediul, precum și alte atribute deidentificare, în cazurile prevăzute de lege.Reorganizarea persoanei juridiceArt. 232. Noțiune. Reorganizarea persoanei juridice este operațiunea juridică în care pot fiimplicate una sau mai multe persoane juridice și care are ca efecte înființarea, modificarea oriîncetarea acestora.Art.233. Modurile de reorganizare. Reorganizarea persoanei juridice se realizaează prinfuziune, prin divizare sau prin transformare.Reorganizarea se face cu respectarea condițiilor prevăzute pentru dobândireapersoanlității juridice.3
-
Art.234. Fuziunea. Fuziunea se face prin absorbția unei peroane juridice de către o altăpersoană juridică sau prin contopirea mai multor persoane juridice pentru a alcătui opersoană juridică noua. Efectele: în cazul absorbției, drepturile și obligațiile persoaneijuridice absorbite se transferă în patrimoniul persoanei juridice absorbante; în cazulcontopirii persoanelor juridice, drepturile și obligațiile acestora se transferă în patrimoniulpersoanei juridice nou-înființate.Art. 236. Divizarea. Divizarea poate fi totală sau parțială.Divizarea totală se face prin împărțirea întregului patrimoniu al unei persoane juridice întredouă sau mai multe persoane juridice care există deja sau care se înființează prin divizare.Divizarea parțială constă în desprinderea unei părți din patrimoniul unei persoane juridice,care continuă să existe, și în transmiterea acestei părți către una sau mai multe persoanejuridice care există sau care se înființează în acest mod. Efectele divizării: patrimoniulpersoanei juridice care a încetat de a avea ființă prin divizare se împarte în mod egal întrepersoanele juridice dobânditoare, dacă prin actul prin care s-a dispus divizarea nu s-a stabilito altă proporție.Art. 241. Transformarea persoanei juridice. Transformarea intervine în cazurile prevăzute delege, atunci când o persoană juridică își încetează existența, concomitent cu înființarea, înlocul ei a altei persoane juridice.Încetarea persoanei juridice. Art. 244. Modurile de încetare. Persoana juridică încetează,după caz, prin constatarea ori declararea nulității, prin fuziune, divizare totală, transformare,dizolvare sau desființare ori printr-un alt mod prevăzut de actul constitutiv sau de lege.Art.245. Dizolvarea persoanelor juridice de drept privat. Persoanele juridice de drept privatse dizolvă: dacă termenul pentru care au fost constituite s-a împlinit; dacă scopul a fostrealizat sau nu mai poate fi îndeplinit; dacă scopul pe care îl urmăresc sau mijloaceleîntrebuințate pentru realizarea acestuia au devenit contrare legii sau ordinii publice ori dacăele urmăresc un alt scop decât cel declarat; prin hotărârea organelor competente ale acestora;prin orice alt mod prevăzut de lege, act de constituire sau statut.Art. 248. Lichidarea. Prin efectul dizolvării persoana juridică intră în lichidare în vedereavalorificării activului și a plății pasivului. Persoana juridică își păstrează capacitatea civilăpentru operațiunile necesare lichidării până la finalizarea acesteia. Dacă încetarea persoaneijuridice are loc prin fuziune, transformare sau prin divizare totală, nu se declanșeazăprocedura lichidării.Art. 251. Data încetării personalității juridice. Persoanele juridice supuse înregistrăriiîncetează la data radierii din registrul în care au fost înscrise.Cuvinte cheie:pfa sau srl, pfa norma de venit, pfa taxe, pfa cu norma de venit, pfa uber, pfa vs srl 2019, pfa ce inseamna, pfa sau ii, pfa angajati, pfa acte, pfa are personalitate juridica, pfa asistent medical, pfa administrator, pfa agent asigurari, pfa agricultura, pfa bucuresti, pfa bolt, pfa baia mare, pfa bonificatii 2019, pfa bona, pfa brut net, pfa casa de marcat, pfa calculator, pfa constructii, pfa coduri caen, pfa costuri, pfa conditii infiintare, pfa definitie, pfa documente, pfa declaratie unica, pfa declaratii,, pfa documente necesare, pfa dezmembrari auto, pfa declaratii 2019, pfa depune declaratia unica, pfa deschidere, pfa electrician, pfa este platitor de tva, pfa este societate comerciala, pfa expert contabil, pfa firma, pfa fara sediu social, pfa factura
pfa fara angajati, pfa fotograf 2019, pfa fara activitate declaratie unica, pfa in sistem real, înființare pfa, închidere pfa, înființare pfa 2019, înființare pfa 2018, înregistrare pfa la anaf, închidere pfa 2018, înregistrare pfa, pfa ce înseamnă, acte înființare pfa, costuri înființare pfa, pfa jurist, pfa legislatie, pfa lege, pfa la norma de venit, pfa logopedie, pfa medic, pfa meditatii, pfa manichiura, pfa meditatii 2019
pfa material, pfa masaj, pfa militari, pfa nume firma, pfa numar angajati
, fa norma pe venit, un pfa este persoana juridica, un pfa cu norma de venit poate avea angajati, un pfa poate avea mai multe coduri caen, un pfa poate functiona fara casa de marcat, un pfa radiat se poate reactiva, un pfa trebuie sa aiba casa de marcat
un pfa cati angajati poate avea, pfa online, pfa onrc, pfa orc, pfa obiecte de activitate, pfa organizare evenimente, pfa persoana juridica, pfa prajituri de casa, pfa prestari servicii, pfa pensie, pfa pfi, pfa sediu social, pfa vechime in munca, pfa venituri din strainatate, pfa venit real