Caracteristicile formularelor de înregistrare a afacerilor din România
Deschiderea afacerilor în România se realizează în două domenii cheie: prin înregistrarea întreprinderii sau înregistrarea antreprenorului. Oricare dintre aceste forme organizatorice și juridice permite proprietarului să opereze în orice țară a Uniunii Europene și oferă posibilitatea de a plăti taxe mici. În continuare, în acest articol, aspectele juridice a înregistrării și funcționării tuturor tipurilor de activitate antreprenorială sunt dezvăluite în detaliu.
Faceți afaceri în România
Antreprenorii români își desfășoară activitățile pe o bază de impozitare scăzută: impozitul pe venit variază de la 3% pentru firmele mici cu o cifră de afaceri anuală de cel mult 100 de mii de EUR și până la 16% pentru companiile mari, cota de TVA este de 19%, iar la o cotă redusă - 5% sau 9% în funcție de domeniul de activitate al întreprinderii.
De asemenea, dacă este necesar, o persoană juridică este obligată să plătească impozit pe dividende în valoare de 5% și 16% pe dobândă și redevențe. Venitul antreprenorului este supus taxei de stat la o rată forfetară de 10%, care este una dintre cele mai mici rate de impozitare din Uniunea Europeană.
Forme organizatorice și juridice de înregistrare a unei persoane juridice
- Societate cu răspundere limitată / SRL;
- Societate în comandită simplă / SCS;
- Societate pe acțiuni / SA.
Societate cu răspundere limitată
Acest tip de înregistrare a afacerilor presupune crearea companii de către unul sau mai mulți cetățeni în vederea desfășurării activităților antreprenoriale pentru a primi și împărți profituri. Responsabilitatea pentru obligațiile companiei este distribuită uniform între toți participanții la organizație în limitele investițiilor lor.
Pentru a forma un SRL în România, cel puțin un acționar va trebui să creeze un capital inițial al companiei de cel puțin 200 de lei. Dacă sunt mai mulți fondatori, acțiunile companiei în valoare de cel puțin 10 lei fiecare se împart între aceștia.
Procesul de înregistrare a unui SRL necesită obținerea adresei legale a întreprinderii, care este atribuită companiei după semnarea contractului de închiriere. Pe parcursul activităților sale, compania este obligată să prezinte rapoarte trimestriale privind rezultatele activității sale.
Societate în comandită simplă
Particularitatea acestei forme de organizare a afacerilor constă în compoziția cantitativă și repartizarea răspunderii în cazul pierderilor companiei. Firma este formată din mai mulți participanți care sunt direct angajați în activități comerciale și un anumit număr de investitori care riscă să suporte pierderi în limita investițiilor lor.
Dacă o persoană juridică începe să lucreze în roșu sau este aproape de ruină, investitorul va pierde cel puțin suma investită. În plus, investitorii nu participă la dezvoltarea firmei și nu desfășoară activități antreprenoriale. Acest tip de înregistrare a afacerii este uneori numit „Părtășie pe credință” și funcționează pe baza actului de asociere.
Societate pe acțiuni
Acest tip de societate se formează prin combinarea mai multor acționari care formează capital din aporturile lor sub formă de acțiuni de aceeași valoare. Scopul principal al colaborării este o distribuție egală a profiturilor între parteneri. Există două tipuri de AO:
- Deschisă
O formă publică de organizare a afacerilor cu răspundere limitată, care se caracterizează prin acordarea acționarilor dreptul de a-și retrage propriile acțiuni. De asemenea, orice titluri de valoare a companiei sunt disponibile pentru vânzare gratuită în afara companiei. Legislația română permite crearea SA deschise cu un număr nelimitat de acționari. Totusi, pentru inregistrarea unei astfel de societati este necesara formarea de capital cu o suma minima de depozite de 25 de mii de EUR (aproximativ 122 de mii de RON).
- Închisă
Această formă juridică permite colaboratorilor să vândă acțiuni exclusiv în cadrul firmei, adică altor acționari sau direct companiei în sine. În conformitate cu legislația României, într-o SA închisă există restricții privind numărul de acționari (nu mai mult de 50 de persoane) și suma minimă a capitalului autorizat (2050 de EUR sau 10 mii de RON).
Forme juridice de organizare a muncii persoanei
- persoană fizică autorizată - PFA;
- întreprindere individuală - II.
Persoana fizica autorizata
Un cetățean roman se poate inregistra ca persoană fizică autorizată pentru a desfasura in mod legal activitati de afaceri cu forta de munca proprie. O persoană fizică nu are dreptul să angajeze alți angajați și trebuie să aibă un birou oficial în țară.
Întreprindere individuală
O formă specială de afaceri, care este emisă de un antreprenor individual pentru desfășurarea extinsă a activităților sale. Proprietarul are dreptul de a încheia contracte de muncă cu angajații pentru a presta în comun servicii din domeniul de activitate înregistrat al întreprinderii.
Această formă de afaceri nu se încadrează în definiția statutară a persoanei juridice, ci permite persoanei să-și dezvolte activitatea cu ajutorul terților angajați. Pentru a organiza o întreprindere individuală,cetățeanul va trebui să depună o cerere de înregistrare la Biroul Național al Registrului Comerțului, în care este necesar să se indice datele sale ca antreprenor individual și, în același timp, proprietarul afacerii.
Cum să deschizi un SRL în România
O societate cu răspundere limitată este cea mai populară formă de a face afaceri, deoarece oferă fondatorului său o serie de avantaje, în special, prezența capitalului minim și impozite optime.
Etapele principale la înregistrarea SRL
1. Alegerea denumirei societății
Solicitantul trebuie să prezinte la Oficiul Național al Registrului Comerțului cel puțin două denumiri a societății pentru a fi luate în considerare. Variantele de denumiri trebuie să fie unice și să se încheie cu un sufix specific care indică tipul de obiect. Angajații registrului verifică cu atenție denumirile transmise, iar după verificare, eliberează candidatului un certificat de rezervare a denumirii societății. Acest document este valabil 90 de zile.
2. Deschiderea contului bancar
Pentru a deschide un cont corporativ, persoana var trebui să depună un pachet de documente la o sucursală a oricărei bănci din România, constând într-un certificat de rezervare a denumirii societății, statutul societății, certificat de înregistrare a adresei sediului societății și o declarație a fondatorului. Apoi, solicitantul va trebui să plătească întreaga sumă a capitalului autorizat, care este necesar pentru deschiderea societății. După aceea, operatorul bancar va emite un document privind deschiderea contului și creditarea fondurilor.
3. Inregistrarea societatii in Oficiul Național al Registrului Comerțului
Înregistrarea SRL se efectuează în termen de 15 zile de la data semnării actului constitutiv al societății. Pentru a face acest lucru, persoana trebuie să depună un pachet de documente la Oficiul Național al Registrului Comerțului și după 3 zile să primească un certificat de înregistrare oficială a societății. În plus, personalul registrului efectuează înregistrarea fiscală a afacerii, în urma căreia solicitantului i se va atribui un cod special de la Ministerul Finanțelor.
4. Furnizarea unui registru de identificare pentru controale
Primirea registrului are loc la filiala locală al Agenției Națională de Administrare Fiscală. Această procedură este obligatorie pentru persoanele juridice care sunt înregistrate în registrul comerțului. Numărul alocat este necesar pentru utilizare în timpul inspecțiilor de către diferite autorități de reglementare, cum ar fi pompieri și servicii financiare, organizații de planificare urbană și de protecție a consumatorilor. Registrul rezultat trebuie ținut în toate birourile societății care au permis oficial sau licență de lucru.
Ce acte sunt necesare pentru a deschide SRL în România
Pentru a inregistra o societate cu raspundere limitata in Romania, cetateanul va trebui sa prezinte urmatoarele documente:
- cererea completată;
- certificat de prezenta a biroului;
- confirmare din partea băncii la deschiderea contului cu capital autorizat;
- statutul societății și certificatul de înregistrare a numelui;
- extras cu informații despre acțiunile fiecărui investitor;
- copiile cărților de identitate al acționărilor și directorului general.
Actul constitutiv al societății trebuie sa conțină urmatoarele informatii:
- numele și adresa societății;
- datele angajatului;
- tipuri de activități a societății;
- valoarea capitalului și valoarea investițiilor fiecărui acționar;
- datele tuturor managerilor și managerilor de top.
Cum să aplicați pentru antreprenor individual în România
Persoana fizică autorizată (PFA) este tipul oficial de organizație comercială pentru cetățean care desfășoară activități independente din România. Acest formular permite persoanei să desfășoare afaceri în mod legal, cu condiția să folosească doar propria forță de muncă, aptitudini și abilități.
Cetățeanul român este eligibil pentru un PFA dacă îndeplinește următoarele cerințe:
- nu are convingeri financiare și fiscale;
- este adult peste 18 ani;
- poate confirma disponibilitatea educației de specialitate și calificările necesare pentru desfășurarea activităților;
- inregistrata la registrul comertului si la autoritatile fiscale locale.
Înregistrarea persoanei fizică autorizată se realizează în mai multe etape principale:
- Întocmirea pachetului de documente de înregistrare
- Depunerea documentelor la Oficiul Național al Registrului Comerțului
- Realizarea propriei sigilii
- Solicitare de autorizații de la agențiile guvernamentale competente
Înregistrarea PFA oferă antreprenorului individual o serie de avantaje, printre care se numără posibilitatea de a plăti facturile de utilități pentru întreținerea biroului ca persoană fizică, accesul liber la veniturile sale, absența altor costuri suplimentare asociate cu organizarea contabilității și dreptul pentru a solicita un împrumut ca persoană fizică.
Printre deficiențele acestei forme de organizare a afacerilor, se poate evidenția faptul că o persoană autorizată nu are dreptul de a angaja terți în baza contractului individual de muncă și de a desfășura activități pentru mai mult de cinci tipuri de coduri CAEN. De asemenea, antreprenorul este obligat să semneze contracte cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Casa Națională de Asigurări Sociale pentru plata la timp a contribuțiilor necesare.
Lista documentelor necesare pentru înregistrarea PFA
- originalul cererii completate;
- confirmarea primirii denumirii;
- certificat de prezență al sediului legal al biroului;
- acordul vecinilor si proprietarilor de locuinte in cazul amplasarii biroului intr-un apartament;
- diplome de studii sau formare;
- confirmarea experienței de muncă în tipul de activitate ales;
- semnătura legalizată a persoanei autorizate.
Cum să reziliați o persoană fizică autorizată (PFA)
Dacă un cetățean român decide să nu presteze servicii ca antreprenor individual, va trebui să închidă PFA. Pentru a face acest lucru, va trebui să colecteze un pachet de documente necesare, să le depună la Oficiul Național al Registrului Comerțului și, după ce a primit aprobarea din partea instituției, să depună o Declarație unică de radiere în Registrul Comerțului. Lista documentelor principale include:
- o cerere completată pentru închiderea persoanei fizice autorizată;
- declarație tip de proprie răspundere;
- o copie a actului de identitate al titularului PFA.